2 Potilaan tietojen selvittäminen

Potilaan hoidon onnistumisen edellytyksenä on kommunikoinnin ja viestinnän sujuvuus jo ensihoidossa ja päivystyspoliklinikalla. Ensi- ja sairaanhoitajien on tärkeä selvittää potilaan tiedot ja käynnin tausta.

2.1. Haastattelu kohteessa

E: Ensihoidosta hyvää iltaa. Olen ensihoitaja Maria. Mikä täällä on hätänä?

O: Soitin hätäkeskukseen, sillä minun oli vaikea ymmärtää puolisoni puhetta.

E: Missä puolisonne on tällä hetkellä?

O: Makuuhuoneessa.

E: Anton menee nyt tutkimaan puolisoanne. Minä haastattelen teitä sillä aikaa.

O: Selvä. Makuuhuone on tuolla. Ovi on auki.

E: Mikä on puolisonne nimi ja henkilötunnus?

O: Hetki vain. En muista henkilötunnusta. Haen Kela-kortin. Tässä se on.

E: Milloin puolisonne oireet alkoivat?

O: Soitin heti niiden alkaessa. Noin vartti sitten.

E: Onko hänellä lääkityksiä?

O: Ei. Hän on perusterve. Viittaavatko oireet aivoinfarktiin?

E: En pysty vielä sanomaan. Kollegani tutkii häntä parhaillaan ja ottaa yhteyttä ensihoitolääkäriin jatkohoitoa varten.

O: Saanko mennä nyt hänen luokseen?

E: Ilman muuta voitte mennä.

Tehtävät

SVENSKA - SUOMI

ENGLISH - SUOMI