Potilaan hoidon onnistumisen edellytyksenä on kommunikoinnin ja viestinnän sujuvuus jo ensihoidossa ja päivystyspoliklinikalla. Ensi- ja sairaanhoitajien on tärkeä selvittää potilaan tiedot ja käynnin tausta.
E: Ensihoidosta hyvää iltaa. Olen ensihoitaja Maria. Mikä täällä on hätänä?
O: Soitin hätäkeskukseen, sillä minun oli vaikea ymmärtää puolisoni puhetta.
E: Missä puolisonne on tällä hetkellä?
O: Makuuhuoneessa.
E: Anton menee nyt tutkimaan puolisoanne. Minä haastattelen teitä sillä aikaa.
O: Selvä. Makuuhuone on tuolla. Ovi on auki.
E: Mikä on puolisonne nimi ja henkilötunnus?
O: Hetki vain. En muista henkilötunnusta. Haen Kela-kortin. Tässä se on.
E: Milloin puolisonne oireet alkoivat?
O: Soitin heti niiden alkaessa. Noin vartti sitten.
E: Onko hänellä lääkityksiä?
O: Ei. Hän on perusterve. Viittaavatko oireet aivoinfarktiin?
E: En pysty vielä sanomaan. Kollegani tutkii häntä parhaillaan ja ottaa yhteyttä ensihoitolääkäriin jatkohoitoa varten.
O: Saanko mennä nyt hänen luokseen?
E: Ilman muuta voitte mennä.
Sisällöt on lisensoitu CC BY-SA 4.0.
© Tampereen ammattikorkeakoulu
© Copyright 2020. All Rights Reserved.